Blogginlägg

Så blev Scandic en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

Posted August 7, 2018 Perbrolin

När Henrik Dider tillträdde som HR-direktör på Scandic Hotels var företaget en av de minst attraktiva arbetsgivarna hos den viktiga rekryteringskällan Restaurang- och Hotellhögskolan i Grythyttan. Samtidigt var han och Scandic medvetna om behovet av att hitta bra medarbetare skulle öka stort i framtiden.

- Den största HR-utmaningen var att utveckla varumärket och positionen som arbetsgivare för att kunna långsiktigt hitta den kompetensen vi behöver i en bransch som växer så det knakar, säger Henrik Dider när han deltar som gäst i podden ”HR-chefen".

Idag har Scandic Hotels omvandlats, inte minst i ögonen på framtida medarbetare, där man idag ligger i topp. Samtidigt som företaget och hela branschen har växt så är Sverige i ett läge där antalet 18-åringar har varit färre än på många år, något som ställt högre krav på strategisk kompetensförsörjning än på länge. Steg ett var att göra HR-arbetet mer fakta /datadrivet.

- Vi blir mer och mer datadrivna, säger Henrik Dider. Vi har använt data från arbetsgivarorganisationen Visita om hur årskullar utvecklas, bristindex, vad söker unga för utbildningar och hur många människor kommer in i branschen överhuvudtaget.

Parallellt med arbetet med strategisk kompetensförsörjning har hotellkedjan renoverats och förnyats.

- Man upplever att vad vi säger i ord också märks när man kommer in i lobbyn, säger Henrik Dider. Hela Scandics genomgripande renoverings- och expansionsresa de senaste 5 åren märks tydligt i hur attraktiva vi är som arbetsgivare också.

Ytterligare en viktig del i arbetet har varit kulturen.

- Vårt kulturbegrepp har varit ”omtanke” sedan 1990-talet, säger Henrik Dider. Men det har utvecklats och renodlats. Om inte Scandic-kulturen är tydlig blir det ganska mycket mellanmjölk när du köper upp andra bolag eller öppnar ett nytt hotell. Du måste ha en stark kultur om du ska klara dig som ett varumärke. Det är också en av de viktigaste frågorna bland de som söker sig till oss.

I det praktiska employer branding-arbetet är det viktigt att engagera medarbetarna själva.

- När vi till exempel är ute i skolor och har med medarbetare som själva gått på samma skola så blir det hundra gånger mer trovärdigt än om jag står och snackar, säger Henrik Dider. Målgruppen vi söker ska känna igen sig. Men det blir bara starkt om man har gjort resan inifrån först.

Lyssna på hela samtalet i podden ”HR-chefen”, där Henrik Dider intervjuas av Svenska HR-nätverkets grundare Per Brolin. https://lnkd.in/dWVdjkn

KONTAKT

Nätverk för HR-direktörer, HR-chefer och HR Business Partners.

Skapar värde genon nätverkande.

Per Brolin

Per Brolin

Tel: 0704 - 78 45 24
per.brolin@hr-natverk.se

Svenska HR-nätverket AB
Org. Nr. 556743-1977
c/o Brolin
Framnäsbacken 1
171 66 Solna